Tilbake til kontoret

Jippi! Vi skal tilbake til kontoret

Det har vært store forandringer i arbeidssituasjonen for svært mange, med pålagt bruk av hjemmekontor. Noen har omfavnet dette med økt arbeidsglede og produktivitet, mens andre har bare gledet seg til å komme tilbake på kontoret og gode kollegaer.

Hvordan blir det nå, når vi alle snart skal samles på kontoret etter lang tid på bortekontor, med gamle og nye vaner og uvaner?

Fysisk arbeidsmiljø og et godt inneklima

Vi vet fra erfaring og forskning at arbeid gir helse. God helse! Forutsetningen for dette er at det er et godt arbeidsmiljø, at de ytre faktorene gir deg en god arbeidsdag. Godt inneklima gir grobunn for økt produktivitet og god helse, både på arbeid og privat.

Før nedstengingen i mars 2020, der flere ble sendt hjem med laptopen under armen og med beskjed om at det er pålagt hjemmekontor inntil videre, hadde de fleste fokus på inneklima på kontoret, enten det gjaldt cellekontor eller kontorlandskap.

Hvordan sikres et godt fysisk inneklima når tilbakeføringen nå starter? Hvordan står det til med rutine for filtersjekk på ventilasjonsanlegget? Hvordan er renholdsrutinene oppdatert for full drift fremover, med ekstra fokus på smittevern? For smittevern må vi fortsette å tenke på, det er noen rutiner som vi har tilegnet oss som kan være lurt å videreføre.

Dette kan vi i Oslo Bedriftshelsetjeneste bistå dere med. Da er du trygg på at de enkelte faktorene blir vurdert på et profesjonelt grunnlag og du sikrer en trygg tilbakeføring fra hjemmekontor til jobbkontor.

Det psykososialt arbeidsmiljøet etter pandemien

Hva skal vi tenke på nå som ansatte skal tilbake til kontoret? Er det områder som bør kartlegges og tilrettelegges før «alle» møtes igjen? Hva har skjedd med oss gjennom lang tid med hjemmekontor? Hvordan vil vi reagere når vi nå skal ut fra sosial isolering? Mange har vent seg til roen og stillheten ved hjemmekontor, andre har savnet lyden av SMSer og ringetoner. Det som er helt sikkert er at vi har endret oss som følge av liten eller ingen sosial omgang.

Enkelte hadde utfordringer med rus og avhengighet før Covid. Hvordan har dette utviklet seg mens man har sittet hjemme?

Som arbeidsgiver er det viktig å tenke gjennom dette. Hvordan legge til rette for at det sosiale er positivt og ikke skaper konflikter. Hvordan fange opp ansatte som har opplevd situasjonen ekstra tøft. Kanskje noen har utviklet et problematisk forhold til rusmidler og spill.

Vi i Oslo Bedriftshelsetjeneste kan bistå dere slik at dere er best mulig rustet til å ta imot de ansatte, og skape et godt psykososialt arbeidsmiljø også i tiden etter pandemien.

Ta kontakt med din rådgiver, eller kontakt oss her.

Flere enn 20 ansatte?

Vi setter gjerne sammen en løsning som passer for din bedrift.

Fyll ut skjemaet, så kontakter vi deg

Motta tilbud

Få et uforpliktende tilbud på e-post.