Inneklima
Inneklima på arbeidsplassen
Dårlig inneklima kan medføre helseplager som trøtthet, hodepine, nedsatt konsentrasjon, økt irritasjon i slimhinner og økt hyppighet av luftveisinfeksjoner. Personer med astma og allergiproblemer eller nedsatt immunforsvar er ekstra utsatt.
Et dårlig inneklima vil gi redusert arbeidskapasitet, og alle er vi tjent med gode forhold på arbeidsplassen.
Trenger du hjelp med inneklimaet?
Ta en prat med våre spesialister. Vi har utstyr for å måle flere ulike parametere ved deres inneklima.
Ventilasjon
Hensikten med ventilasjon er å fjerne forurensninger i luften som f.eks støv, gasser og fuktighet, samt å tilføre frisk og ren luft. Dårlig eller mangelfull ventilasjon kan medføre helseplager. Ventilasjonsanleggene må være tilpasset den driften som skjer i arbeidslokalene, og spesialventilasjon/prosessavsug må vurderes ved bruk av/eksponering for kjemikalier, gasser, støv og lignende.
Temperatur
Les mer om inneklima og temperatur.
Les mer
Støv og renhold
Les mer om inneklima, støv og renhold.
Les mer
Lukter og parfyme
Les mer om inneklima, lukter og parfyme.
Les mer
Lys
Les mer om inneklima og lysforhold.
Les mer
Temperatur
Høy innetemperatur gjør oss mer følsom for forurensninger i luften (svevestøv og avgassinger).
For eksempel vil personer som bruker linser være spesielt sårbare. Høy temperatur vil også medføre økt avgassing fra materialer i lokalene, som vil kunne gi betennelsesreaksjoner i slimhinner i luftveiene.
For høye eller lave temperaturer på arbeidsplassen kan gi helseplager som nedsatt konsentrasjon og ytelse, trøtthet og hodepine. Trekk og store temperaturforskjeller kan bidra til smerter i muskler, hodepine og snue.
Se Arbeidstilsynets informasjon om temperatur – varme og kulde på jobben
Støv og renhold
Støvpartikler medfører ofte tørrhetsfølelse i slimhinner, økt slimproduksjon, tett, irritert nese og hoste.
Støvet kan også inneholde kjemikalier fra bygget eller allergener fra dyr og planter (pollen), som kan gi økt betennelsesreaksjon eller allergi-/ astmaanfall. For å lette arbeidet for renholderne er det viktig å rydde i forkant slik at de enkelt kan komme til for rengjøring. Fjern unødvendige papirer, evt. lagre de i skap eller skuffer.
Organisk avfall fjernes daglig for å unngå lukt og ubehag. Rengjøring foretas etter tørre metoder; mengde vann og kjemikalier reduseres mest mulig.
Lukter og parfyme
Mange reagerer på parfyme og andre uønskede luktekilder, og det kan variere fra lette symptomer til mer alvorlige problemer. Også passiv røyking er problematisk for mange. Rengjøringsmidler inneholder ofte parfyme, men utvalget av parfymefrie produkter har økt sterkt de siste årene.
Lys
Alle arbeidsplasser skal ha dagslys og utsyn, noe som er nødvendig for å holde oss våkne, opplagte og friske. I tillegg skal det være god allmennbelysning og eventuelt også punktbelysning. Blending fra vindu og lysarmatur, indirekte blending via blanke flater, veksling mellom mørke og lyse flater (stor forskjell) samt plutselig forandringer i belysning bør unngås.
Behovet for god belysning øker med alderen, og lysforholdene bør kunne tilpasses den enkelte.
Se Arbeidstilsynets informasjon om krav til dagslys og utsyn og belysning